Het thema van deze lesdag is de teamcoachblik op teams en op issues die spelen in teams. Met de focus op een goede start maken met een team. Dat kan de vorm hebben van een ‘echte’ intake of een zich herhalende stap zijn in het begeleiden van leerprocessen. Hierbij kijk je telkens opnieuw wat voor een team de volgende betekenisvolle stap kan zijn.
De ‘functionele analyse’ is een belangrijk hulpmiddel daarbij. Achtergrond van dit model is het systeemdenken met als centrale vraag hoe de huidige situatie met elkaar in stand wordt gehouden.
Een cruciale vaardigheid om antwoord te kunnen geven op die vraag is het kunnen ‘lezen’ van teamdynamiek. Het gaat dan minder om het individu en meer om de verbinding tussen individuen. Je leert je waarneming te richten op interactie tussen teamleden. Hoe gaan zij gezamenlijk om met de succesfactoren meetlat, eigenaarschap, context, ijsberg en hier-en-nu situatie?
Je leert gedrag in de interactie waar te nemen in termen van voor- en achtergrond. Jij leert te kijken hoe de teamleden elkaar met hun gedrag beïnvloeden en maakt je basis- teamcoach interventies eigen die passen bij de intakefase met een team.
Deze opleiding volgen?
Deze opleiding is onderdeel van het programma PHBO Agile-lean teamcoaching.
Terug naar het programma